כשאני מדברת על אסטרטגיה עם לקוחות או סטודנטים בקורסים שלי, העיניים מתמלאות לחלוחית והרגשה של אוקיי, הנה היא מתחילה עם פרויקט "נאסא" ולא סתם. נכון שהמילה שאולה מעולם תכנון קרבות ומהלכים צבאיים, אבל עשרות שנים כבר משתמשים בה  כדי לתאר את החלק הנדרש לתכנון, מטרות והשגת יעדים. לעיתים אנחנו רצים לעשות משהו מתוך רצון לפתור סוגיה, לפני שאנחנו חושבים רגע מה אנחנו צריכים? ארגונים, עסקים, יזמים צריכים את השיווק כדי להביא לקוחות, לייצר כסף חדש, לפתח את העסק, אבל רגע לפני, כדאי לשאול כמה שאלות חשובות ואני רוצה שנתחיל בזה. לפעמים לקוח בא ואומר אני צריך פייסבוק, לא תני לי עמוד נחיתה, את יודעת מה בעצם מה עם גוגל? עסקים ולקוחות שמגיעים אליי בדרך כלל ניסו כבר כמה מהלכים ולא מבינים למה זה לא מצליח להם, בדרך כלל זה נופל על היעדר אסטרטגיה. כל מהלך שיווקי מתחיל באסטרטגיה נכונה, בהבנה של המטרות, הערכים, הקהלים, ההקשרים לפני שרצים לבצע, כדאי להשקיע את מה שנדרש בשאילת שאלות,  כדי שנוכל לקבל החלטות שנכונות לעסק שלנו ואם חסר לנו מידע זה הזמן לצאת לחקור.

1. 

מהם המוצרים או השירותים שאנו מוכרים? מהם הערכים והתועלות שאנחנו משווקים? 

מהו המודל העסקי ומה אנחנו מציעים ללקוחות שלנו?

2. 
מי הקהל שלנו? למי אנחנו מוכרים את המוצר או השירותים שלנו, מי קהל היעד, מי זקוק לשירות שלנו?

3. 
למה קונים דווקא מאיתנו? למה שיעדיפו אותנו, מהי הסיבה שמיחדת ומבדלת אותנו?

4. 

היכן עלינו לשווק? באיזה כלי שיווקי יהיה הכי אפקטיבי עבורנו

היכן צריך להופיע המסר שלנו?  מה כולל המיתוג שלנו ויזואלית ותפיסתית?

5. 

מהם ערוצי הפרסום והחשיפה?
מתיי עלינו לשווק את עצמנו? מתיי הלקוחות שלנו מצפים לפגוש אותנו?

6. 

מתי המוצר או השירות שלנו הכי נדרשים, עיתוי ומיקום? 
השאלות האלו הן המפתח לגיבוש האסטרטגיה השיווקית שבזכותה נוכל לממש את המטרות העסקיות ולהגיע לתוצאות שסימנו בתחילת הדרך.

עכשיו אפשר להתחיל להכין את התוכנית עצמה לכיבוש היעד.